Próba szczelności i wykonanie próżni w systemie klimatyzacji

klimatyzacja

© 123RF

Sprawdzanie szczelności instalacji klimatyzacyjnej jest jednym z końcowych etapów montażu całego systemu oraz próbą obowiązkową i narzuconą prawnie, która powinna być wykonywana systematycznie przez profesjonalnego serwisanta.

Nieszczelność systemu klimatyzacji może doprowadzić do niedoboru czynnika chłodniczego, zmiany jego właściwości termodynamicznych, ubytku oleju smarnego, co w efekcie może skończyć się problemami z systemem chłodzenia i grzania, a w rezultacie awarią i uszkodzeniem sprężarki. Dlatego tak ważne jest, żeby próba szczelności została przeprowadzona zaraz po instalacji całego systemu tak, aby zapewnić prawidłowość jego działania oraz optymalne parametry pracy wszystkich elementów.

Po wykonaniu wszystkich połączeń rurowych przeprowadza się nadciśnieniową próbę szczelności całej instalacji. Tego rodzaju badanie daje większą pewność, że układ jest szczelny niż próba podciśnieniowa wykonana za pomocą pompy próżniowej.

Próbę szczelności przeprowadza się z wykorzystaniem azotu technicznego. W tym celu instalację napełnia się azotem lub innym obojętnym gazem szlachetnym, którego, według norm polskiego prawa, ciśnienie próbne powinno wynosić 1,5 wartości ciśnienia maksymalnego roboczego.

Aby prawidłowo przeprowadzić próbę szczelności systemu klimatyzacji należy napełnić instalację azotem, którego ciśnienie powinno wynosić około 3,0 MPa. Wypełniony w ten sposób system klimatyzacji powinno się pozostawić na około 24 godz. Pozwoli to sprawdzić ewentualny spadek ciśnienia po upływie tego czasu, który nie powinien być większy niż 2%. Parametry ciśnienia mieszczące się w normach po upływie doby wskazują bezsprzecznie na to, że system klimatyzacji jest w pełni szczelny.

Dla prawidłowego działania systemu klimatyzacji równie ważne jest, obok próby szczelności instalacji, wykonanie próżni w układzie chłodzenia. Ma to na celu usunięcie powietrza z instalacji, które może doprowadzić m.in. do uszkodzenia urządzenia, wywołania korozji i rozkładu czynnika chłodniczego.

Usunięcie całego powietrza z układu ma na celu pozbycie się znajdującej się w nim wilgoci. Wpływa ona na podwyższenie ciśnienia skraplania oraz obciążenie termiczne sprężarki, co może doprowadzić do jej spalenia lub zatarcia. Wykonanie próżni odbywa się z wykorzystaniem pompy próżniowej i zestawu manometrów.

Więcej na temat etapów instalacji klimatyzacji oraz próby szczelności i wykonania próżni w układzie można przeczytać pod adresem: https:/www.strefaklimatyzacji.pl/baza-wiedzy/artykuly/zasady-poprawnego-montazu-klimatyzatora,5.html

Zaloguj się Logowanie

Komentuj