Nienasycony rynek centrów handlowych

Budowane teraz w naszym kraju centra handlowe mają najczęściej powierzchnię 15-35 tys. mkw. Lokalnie powstają też mniejsze galerie służące okolicznym mieszkańcom.

Podaż na rynku powierzchni handlowych w Polsce zwiększy się w tym roku o ok. 550–600 mkw., prognozuje Colliers International. Z danych Jones Lang LaSalle wynika zaś, że w 2011 roku trafiło na nasz rynek ok. 487 tys. mkw. nowej powierzchni, a to o 17 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak więc widać ten segment z roku na rok ma się coraz lepiej.

W odróżnieniu od innych krajów europejskich, polski rynek nie jest jeszcze nasycony powierzchniami handlowymi. Notowane jest wciąż spore zainteresowanie najmem zarówno w dużych centrach handlowych, jak i mniejszych galeriach powstających teraz często w niewielkich miastach. Według analityków Savills, około 70 proc. powierzchni handlowej będącej w budowie zlokalizowane jest w miejscowościach liczących mniej niż 200 tys. mieszkańców.

Największa liczba obiektów handlowych, które oddane zostaną do użytku w tym roku dysponuje powierzchnią 15–35 tys. mkw., podają analitycy Colliers International. Ostatnio popularne stają się także nieduże obiekty handlowe o powierzchni kilku tysięcy mkw. służące głównie osobom mieszkającym w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

Do galerii po mleko

Realizacja mniejszych placówek handlowych planowana jest na obszarach o dużym zaludnieniu, z których dotąd trzeba było dojeżdżać do większego centrum. Swojej galerii nie mieli na przykład dotychczas mieszkańcy poznańskiego Dębca. Red Real Estate Developmet, który realizuje przy Lasku Dębieckim osiedle mieszkaniowe Red Park, rozpocznie również niebawem tuż obok budowę Galerii Dębiec. Nowe centrum handlowe, które stanie przy ulicy 28 Czerwca 1956 r., na powierzchni niemal 9 tys. mkw. oferować będzie okolicznym mieszkańcom możliwość dokonania kompleksowych zakupów i lepszy standard usług.

Otwarcia największych centrów handlowych jeszcze przed nami. W drugiej połowie 2012 roku oddane zostaną m.in. centrum Europa Centralna w Gliwicach (67 tys. mkw.), City Centre w Rzeszowie (42 tys. mkw.), Galeria MM w Poznaniu (36 tys. mkw.), czy Auchan Łomianki (33,6 tys. mkw.).Do największych już ukończonych w tym roku obiektów należy Korona Kielce (34 tys. mkw.), Nova Park w Gorzowie Wielkopolskim (32,4 tys. mkw.), Sky Tower we Wrocławiu (24,3 tys. mkw.) i Alfa w Grudziądzu (24,3 tys. mkw.).

Stały poziom zainteresowania inwestorów

Jak podaje Cushman & Wakefield, w pierwszym półroczu 2012 roku zainteresowanie polskim rynkiem obiektów handlowych ze strony inwestorów utrzymywało się na podobnym poziomie jak w roku minionym. Wartość zawartych transakcji wyniosła ok. 946 mln euro, wobec 950 mln euro w pierwszych sześciu miesiącach 2011 roku. Przewidywania na drugą połowę roku zakładają kontynuację obecnej aktywności inwestycyjnej, o czym mogą świadczyć np. prowadzone działania zmierzające do sfinalizowania transakcji sprzedaży łódzkiej Manufaktury.

Analitycy Colliers International oceniają, że w 2012 roku na stabilnym poziomie unormują się również ceny gruntów pod zabudowę handlową. Dotyczy to zarówno terenów pod galerie jak i parki handlowe. Zwracają uwagę, że w przypadku działek pod nieruchomości handlowe coraz popularniejsze stają się lokalizacje w miastach, w których liczba mieszkańców przekracza 20 tys.

1 Komentarz

  1. mk121

    1 grudnia 2012 at 00:23

    no no ciekawe…

Zaloguj się Logowanie

Komentuj