© 123RF Stock Photos
Dla Inwestora – luksusowe miejsce na wakacje i długoterminowa inwestycja. Dla dewelopera – alternatywne źródło finansowania budowy i transfer ryzyka inwestycyjnego. Dla operatora hotelowego – obiekt, w którym może prowadzić swoją działalność. Taka logika leży u podstaw instrumentu zwanego condohotelem.
Condohotel to połączenie słów condominium oraz hotel. W praktyce ten instrument inwestycyjny stwarza możliwość zakupu pojedynczego apartamentu hotelowego i w konsekwencji partycypowania w przypadających na współwłaścicieli obiektu dochodach z prowadzonej w nim działalności hotelowej.
W odróżnieniu od klasycznych apartamentów wakacyjnych condohotele to obiekty z reguły standaryzowane, wpasowane w typowy dla hoteli reżim ujednolicenia poszczególnych apartamentów i spełniające szereg wymogów operatora hotelowego. Wpływ pojedynczego inwestora na wygląd posiadanego przez siebie apartamentu jest niewielki. Podobnie będzie z gospodarką remontową poszczególnych apartamentów. Częstotliwość remontów, ich charakter i wielkość niezbędnych nakładów finansowych będzie ściśle określana przez operatora hotelowego. Condohotel powinien zatem generować większe niż apartament wakacyjny koszty dla inwestora. Z drugiej jednak strony znacznie wyższe jest również prawdopodobieństwo osiągnięcia wyższych dochodów. Doświadczenie operatora hotelowego, rozbudowana infrastruktura usług dodatkowych (SPA&Wellness, bary, restauracje, sale konferencyjne) powodują, że obiekty hotelowe charakteryzują się wyższym obłożeniem i w konsekwencji generują wyższe stopy zwrotu.
Kolebką condohoteli są Stany Zjednoczone. Koncepcja zrodziła się prawie pół wieku temu na Florydzie. Stamtąd trafiła w najbardziej atrakcyjne turystycznie rejony Europy, by kilka lat temu zawitać do kraju nad Wisłą. W Polsce produkt ten pozostaje niszowy, jego atrakcyjność będzie rosła powoli wraz z procesem powolnego bogacenia się społeczeństwa, wzrostu intensywności ruchu turystycznego i korzystania z luksusowych obiektów wypoczynkowych. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych condohotele należą do najpopularniejszych form dywersyfikacji portfela inwestycyjnego w segmencie nieruchomości. Mocnym argumentem przemawiającym za tego typu inwestycją jest zakorzeniona w świadomości Amerykanów intensywna turystyka wypoczynkowa oraz biznesowa. Atrakcyjność inwestycyjna amerykańskich hoteli jest tym większa, że po kilku latach znaczących spadków cen nieruchomości, od kilku miesięcy pozostają one w silnym trendzie wzrostowym.
jack from warsaw
13 czerwca 2013 at 10:55
interesujące
Marzenka
10 lipca 2013 at 20:13
cud.hotel
jack from warsaw
29 września 2013 at 19:40
modne