Co wziąć pod uwagę podczas poszukiwania lokalu użytkowego?

© shutterstock

© shutterstock

Odpowiednio zlokalizowany lokal użytkowy to jedna z najważniejszych kwestii dotyczących powodzenia biznesu. Podczas poszukiwania pomieszczenia biurowego, handlowego, czy usługowego należy wziąć pod uwagę kilka aspektów.

Rynek nieruchomości przeznaczonych na powierzchnie magazynowe, sklepy, czy lokale usługowe stale się w Polsce rozwija. Według raportu przygotowanego przez firmę Colliers International z pierwszego kwartału 2015 r. łączna suma nowoczesnych powierzchni magazynowych w naszym kraju wynosiła ponad 9,1 milionów mkw. Tendencję wzrostową zauważyć można również na rynku lokali biurowych – zgodnie ze wspomnianym raportem na początku bieżącego roku oddano do użytku w sumie 143,6 tysięcy mkw. powierzchni, a 1,2 miliony mkw. nowych biur znajdowało się wówczas w fazie realizacji; z tego aż 673 300 mkw. w Warszawie. Dla najemców tego typu pomieszczeń większa podaż oznacza bardziej atrakcyjne cenowo oferty, ale podczas poszukiwania lokalu użytkowego warto wziąć pod uwagę również inne kwestie.

Lokalizacja

Dla każdego przedsiębiorcy największe znaczenie ma lokalizacja zakładanego biznesu. I chociaż mogłoby się wydawać, że najbardziej atrakcyjne będzie centrum miasta, wszystko zależy od rodzaju prowadzonej działalności. W przypadku sklepu z ubrankami dziecięcymi dobrym miejscem będzie nowo powstałe osiedle, gdzie mieszka wiele młodych rodzin z dziećmi, jak np. tutaj. Restaurację warto założyć w pobliżu biurowców, zaś dla gabinetu SPA dogodne będą także obrzeża miasta, a więc cicha i zielona okolica. Centrum jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców prowadzących działalność nastawioną na kontakty z klientem. Do lokalu w takim miejscu z pewnością będzie łatwo dotrzeć komunikacją miejską. Z drugiej jednak strony taka lokalizacja stwarza problemy z parkowaniem dla zmotoryzowanych kontrahentów – warto o tym pamiętać podczas przeglądania ofert.

Duże znaczenie ma również to, jak umiejscowiony jest lokal użytkowy w budynku – a więc na parterze, od strony ulicy, gdzie potencjalnymi klientami są przechodnie, albo na wyższej kondygnacji (takie rozwiązanie sprawdza się w przypadku biur).

Wielkość i możliwości aranżacji wnętrza

Oprócz lokalizacji przedsiębiorstwa duże znaczenie ma również metraż jego siedziby. I tutaj wiele zależy od profilu prowadzonej działalności. Podczas poszukiwań trzeba więc przewidzieć, czy można zaaranżować lokal w taki sposób, aby znalazło się nim miejsce na kolejnych pracowników w miarę rozwoju firmy, czy przyjmowanie klientów. Wielkość biura trzeba więc dostosować do liczby zatrudnionych osób tak, aby pracownicy nawzajem sobie nie przeszkadzali i mogli skupić się na pracy. Ponadto pod uwagę trzeba wziąć rozmieszczenie i powierzchnię poszczególnych pomieszczeń – może okazać się, że chociaż lokal ma spory metraż, w głównej mierze są to np. korytarze, a więc przestrzeń, której nie da się wykorzystać. Podczas oględzin warto też uwzględnić takie aspekty, jak np. rozmieszczenie okien i kaloryferów, a więc możliwości aranżacji wnętrza zależnie od potrzeb firmy.

Po wstępnej weryfikacji ogłoszeń i wyborze kilku najbardziej atrakcyjnych ofert podjęcie decyzji może ułatwić ich porównanie. Dobrym rozwiązaniem w przypadku wątpliwości, która z nich jest najlepsza, będzie przeliczenie stosunku ceny do metrażu. Znając wartość jednego metra kwadratowego w łatwy sposób porównać można, który lokal będzie najtańszy.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj