„Energooszczędni” specjaliści dla całej Europy

Budownictwo energooszczędne staje się w UE coraz popularniejsze. Barierą dla jego rozwoju jest jednak niedobór wykwalifikowanych kadr w zawodach budowlanych oraz brak przejrzystego ponadnarodowego systemu porównywania kwalifikacji.

Brak odpowiednich procedur uznawania kwalifikacji ogranicza mobilność pracowników w sektorze budowlanym i rozwój ich kompetencji. Dlatego ponadnarodowy projekt KO-Transfer, w którym wziął udział Związek Rzemiosła Polskiego, postawił sobie za cel stworzenie takiego systemu dla zawodów tej branży, m.in.: cieśli, doradców energetycznych i asystentów technicznych, a także przyporządkowanie ich kompetencji do odpowiednich poziomów Europejskich i Krajowych Ramach Kwalifikacji.

Wydajne wykorzystanie energii w budownictwie to ogromne wyzwanie dla europejskich firm. Chodzi tu zarówno o nowe budynki, jak i o tzw. renowację energetyczną, czyli odnawianie już istniejących obiektów w sposób zapewniający minimalizację strat energii. Zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi stale rośnie, co przekłada się na wzrastającą ilość zleceń dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ze względu na deficyt wyspecjalizowanych pracowników nie zawsze są one jednak w stanie zaspokoić rosnący popyt.

Ponieważ problem ten dotyczy wszystkich krajów Europy, projekt „KO-Transfer” skupił szerokie grono ekspertów z różnych krajów UE: Niemiec, Polski, Belgii, Słowacji i Łotwy, reprezentujących instytucje edukacji zawodowej, uczelnie wyższe, organizacje rzemiosła i firmy z sektora budowlanego. Udział tak wielu specjalistów, umożliwił wszechstronną i rzeczową realizację założeń projektu.

Wyzwaniem, przed którym stanęli partnerzy KO-Transfer, była kwestia zbudowania przejrzystego systemu zdobywania i potwierdzania kwalifikacji zawodowych w Europie. Poszczególne kraje UE bardzo różnią się między sobą, sposobami certyfikacji zdobytych przez pracowników kwalifikacji, co zdecydowanie ogranicza ich mobilność na europejskim rynku pracy. Pomocne w zlikwidowaniu tej bariery mają być Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) i powiązane z nimi, ale tworzone przez każdy kraj UE samodzielnie, Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK). Partnerzy KO-Transfer włączyli się w proces budowy ERK opracowując system opisu i potwierdzania kompetencji. Rezultaty projektu mają być przedmiotem wzajemnego transferu do krajów uczestniczących w KO-Transfer.

- Dyskusja o kompetencjach na płaszczyźnie europejskiej nadal stwarza wiele trudności – mówi pomysłodawca projektu KO-Transfer dr Hans-Jürgen Lindemann – Każdy kraj ma swoją własną kulturę kształcenia i dokształcania. Każdy wypracował w ciągu ostatniego stulecia swoje własne rozumienie pojęcia kompetencji i różne dla nich określenia. Jednak samo pojęcie kompetencji (rozumianej jako połączenie umiejętności i wiedzy w kontekście aktywności zawodowej) w naszej kulturze, nie jest nowe. Nowością jest ich jednolity, wspólny dla wszystkich państw UE opis i zasady tego opisu zawarte w projekcie ERK.

Dr Lindemann tłumaczy, jakie praktyczne znaczenie mogą mieć ramy kwalifikacji dla fachowców.

- Polscy rzemieślnicy budowlani są najlepszymi specjalistami w dziedzinie renowacji budynków w całej Europie. Jeśliby zapytać jakiegoś polskiego fachowca, co wyróżnia go na tle jego niemieckich czy angielskich kolegów, to będzie miał spory problem ze sformułowaniem swojej odpowiedzi. Brakuje nam bowiem europejskiego „języka kompetencji”, czyli zrozumiałego w całej Unii sposobu definiowania tego, co poszczególny pracownik umie, a czego nie. W naszym projekcie udało się stworzyć podstawy dla takiego „języka” w odniesieniu do zawodów budowlanych.

Rezultatami projektu KO-Transfer są:

- system przyporządkowujący kompetencje do odpowiednich poziomów kwalifikacji w ERK i KRK (w wybranych zawodach) oraz punktów kredytowych;

- certyfikat określający zdobyte kompetencje i punkty kredytowe, który będzie uznawany w krajach uczestniczących w KO-Transfer.

- standardy kompetencyjne oparte na zawodowej aktywności i odpowiedzialności;

- wzorzec kompetencji dla dualnego (łączącego naukę w szkole i w przedsiębiorstwie) i szkolnego programu nauczania oraz dla transferu innowacyjnych programów doskonalenia zawodowego;

Zaloguj się Logowanie

Komentuj