Dzisiaj siedziba firmy oprócz umożliwienia prowadzenia podstawowej działalności oraz kontaktu z klientem, stanowi również jedną z podstaw budowania wizerunku przedsiębiorstwa. Jest to związane z zasadą „jak cię widzą, tak cię piszą”.
Warto zaznaczyć, że inne lokalizacje oraz innego rodzaju budynki są wybierane przez filie międzynarodowych firm oraz duże polskie przedsiębiorstwa, a inne przez przedstawicieli średniej wielkości rodzimego biznesu. Krajowe oddziały dużych korporacji stawiają na najbardziej prestiżowe lokalizacje w ścisłym centrum miast, wybierając najbardziej ekskluzywne biurowce klasy A. Takie obiekty po pierwsze spełniają ujednolicone dla wszystkich zagranicznych filii przedsiębiorstwa standardy, a ponadto podkreślają jego aspiracje oraz pozycję rynkową. Należy również podkreślić, że w tym wypadku oprócz ogólnego poziomu warunków pracy oraz odpowiedniego położenia, duże znaczenie mają zastosowane rozwiązania typu Green Building. Zachodnie przedsiębiorstwa, również te reprezentujące sektor BPO coraz częściej wymagają, aby obiekt spełniał normy „zielonych” certyfikatów. Jednakże takie podejście nie jest podyktowane jedynie chęcią budowania pozytywnego wizerunku firmy, ale również prostym rachunkiem ekonomicznym – prowadzi, bowiem do obniżenia kosztów eksploatacji budynku.
Z kolei tańsze obiekty są zazwyczaj zajmowane przez średniej wielkości rodzime przedsiębiorstwa. Wynika to z faktu, że takie firmy w zamian za niższy koszt najmu, akceptują niższy standard obiektu oraz lokalizację poza centrum. Warto jednak zaznaczyć, że wybór biurowca klasy B, poza samymi mniejszymi kosztami, może mieć także inne zalety. Tego typu obiekty są zazwyczaj mniejsze niż te położone w centrum oraz rzadziej występują w nich rozwiązania typu „open space”. W takim wypadku firma poszukująca mniejszej powierzchni (np. do 300 mkw.) ma silniejszą pozycję negocjacyjną, niż ma to miejsce w dużych biurowcach, gdzie aranżacja „open space” wymusza podziały na większe moduły. Poza tym obiekty w centrum charakteryzują się często niższymi stopami pustostanów. Inaczej może być w mniejszych biurowcach położonych poza głównymi dzielnicami, gdzie nagła potrzeba zwiększenia zajmowanej powierzchni może nie stanowić problemu. Wybór mniej prestiżowego budynku w nieco gorszej lokalizacji może, więc dawać większe możliwości zmiany zajmowanego metrażu. Duże znaczenie w tym wypadku mają również rozwiązania komunikacyjne i czas dotarcia do pracy. Należy zaznaczyć, że pracownikom przedsiębiorstw, które mają swoją siedzibę w ścisłym centrum dojazd do pracy zajmuje nieraz znacznie dłużej, niż tych usytuowanych na uboczu. Dodatkowo centralne położenie oznacza często lokalizację w strefie płatnego parkowania podczas, gdy ulokowanie biura z dala od centrum znacznie ogranicza związane z tym trudności.
Oczywiście na wybór lokalizacji biura ma również wpływ rodzaj prowadzonej działalności. Jeżeli praca polega na stałym kontakcie z klientem, to najlepszym rozwiązaniem są reprezentacyjne lokalizacje w centralnych rejonach miast. Taka sytuacja ma miejsce w wypadku pośredników finansowych, czy banków, które często na swoje placówki wybierają nie biurowce, ale lokale usługowe na przykład w kamienicy usytuowanej przy ruchliwej ulicy. Zabytkowy dworek może za to stanowić dobre miejsce na prowadzenie np. kancelarii prawnej. Z kolei w wypadku działalności, która nie wymaga bezpośredniego kontaktu z klientem, czyli tzw. back-office, czy call center na siedzibę najczęściej są wybierane business parki usytuowane w pobocznych dzielnicach lub nawet podmiejskich lokalizacjach.
Zaloguj się Logowanie