Ważące nawet 130 kilo umywalki z otoczaków, kostki z „moralnymi drogowskazami” i trójwymiarowe płytki okładzinowe – prototypy wykonane z kamienia naturalnego można było zobaczyć na wystawie designu kamieniarskiego zorganizowanej podczas jubileuszowej edycji Międzynarodowych Targów Budownictwa BUDMA.
Wystawa jest efektem konkursu „Projektowanie w kamieniu”, do którego zaproszeni zostali studenci wydziałów wzornictwa i architektury wnętrz akademii sztuk pięknych. Organizatorzy konkursu, dwumiesięcznik branżowy Nowy Kamieniarz oraz portal Rynekamienia.pl postawili przed studentami zadanie zaprojektowania elementów, które można będzie wykorzystać w architekturze, wystroju wnętrz czy przestrzeni publicznej.
Trzy sprawy wyróżniają projekt i konkurs spośród wielu skierowanych do studentów szkół plastycznych. Pierwszą z nich jest możliwość zrealizowania pomysłów w materiale niełatwym, niemal nieznanym i stosunkowo drogim, a co za tym idzie trudnym w pozyskaniu. Drugą jest udział studentów we wszystkich jego etapach. Wpierw w zajęciach dydaktycznych na uczelniach i w zakładach kamieniarskich, następnie w konsultacjach technicznych przed zgłoszeniem projektów do konkursu, wreszcie w pracach nad prototypami w wykonujących je firmach. Trzecią – prezentacja na targowych imprezach branżowych, możliwość sprzedaży praw do produkcji projektu i skonfrontowania artystycznej wizji z rynkiem zbytu.
Z nadesłanych blisko 30 projektów jury, któremu przewodniczył prof. Piotr Perepłyś z warszawskiej ASP, przewodniczący Sekcji Architektury Wnętrz Związku Polskich Artystów Plastyków, wybrało trzy, które zgodnie z ideą przyświecającą pomysłodawcom konkursu, skierowano do realizacji w zakładach kamieniarskich.
– Kamień dla wielu projektantów jest materiałem trudnym i wymagającym. W szczególności dotyczy to studentów i młodych projektantów, dla których jest to materiał niemal zupełnie nieznany i rzadko wykorzystywany w projektowaniu. Podobnie jest ze znajomością nowoczesnych metod jego obróbki i montażu. Organizatorzy konkursu oczekiwali projektów, które umożliwiają seryjną lub masową produkcję, a jednocześnie wytwory będą konkurencyjne na runku jako nowe, atrakcyjne formy spełniające podstawowe potrzeby funkcjonalne – pisał w uzasadnieniu przewodniczący jury.
Do realizacji wybrano pracę pt. „Abecadło” autorstwa Agaty Kokoszki, studentki V roku architektury wnętrz na warszawskiej ASP i dwie prace – umywalkę z otoczaka i trójwymiarową płytkę okładzinową projektu Jarosława Koska, studenta IV roku projektowania na ASP w Łodzi. Wykonania prototypów podjęły się firmy Granex ze Strzegomia, Polgranit z Babina-Oledrów koło Konina i Euro Porfidi z Sega di Cavaion koło Werony we Włoszech.
Premiera prototypów odbyła się na targach Kamień-Stone w pawilonach Międzynarodowych Targów Poznańskich w dniach 10-13 listopada 2010 r. Ekspozycję zaprojektowała poznańska pracownia Michalik & Tomczak Architekci.
Jedyną firmą, która miała do tej pory doświadczenie w pracy nad swoją ofertą z projektantami, była włoska Euro Porfidi. Jak mówi Germana Allegri, dyrektor sprzedaży, wykonana przez firmę płytka projektu Jarosława Koska idealnie wpisywała się w trwające od dwóch lat poszukiwania nad nadaniem elewacjom nowych wartości. – W 2009 r. wzięliśmy udział w projekcie Materiamente gdzie współpracowaliśmy z Diego Perusko i Davide Sartorim. Dzięki tej współpracy z firmy, która tylko realizowała projekty staliśmy się ich współautorami.
Przedstawicielka firmy zapytana dlaczego zdecydowano się na realizację pracy autorstwa młodego, niedoświadczonego w Polski odpowiedziała: – W momencie gdy firma wchodzi na drogę designu to nie ma znaczenia, czy projektuje dla niej znany architekt czy młody student. Co więcej, rzeczy stworzone przez studentów, którzy jeszcze nie są skażeni całą otoczką wielkiego świata architektury, to pomysły zazwyczaj świeże, innowacyjne, z polotem. Młodzi ludzie mają zupełnie inne spojrzenie na rzeczywistość, materiał i taka współpraca bardzo ciekawie wygląda.
Sam autor pracę nad płytką opisuje w ten sposób: – Projektując chciałem wykorzystać zalety kamienia jakimi są jego wytrzymałość, faktura, kolor i niepowtarzalność. Prostota kształtu płytki, możliwość jej dowolnego powtarzania i skalowania sprawia, że opcje zastosowania są bardzo szerokie. Dodatkowo płyty ustawione razem poddają się ciekawej grze światła, która sprawia że mamy przed sobą coraz to nowe obrazy.
Strony: 1 2
Zaloguj się Logowanie